Frågor och svar

Här nedan hittar du många frågor och svar kring ditt boende hos Vi Förenade. Vi har delat in alla våra frågor och svar i olika grupper. Hör gärna av dig om du inte hittar svar på din fråga här.

Ditt boende

– Du gör din felanmälan via vår hemsida viforenade.se under Serviceanmälan. Använd inloggningsuppgifterna du fick vid inflytt. Vid akuta ärenden ring oss på 023-71 10 31.

– Om du vill ha någon form av renovering av din bostad så kontakta oss via info@viforenade.se 
Vi kommer därefter ut och går igenom dina önskemål tillsammans med dig.

– Om inte samtliga nycklar lämnas in till oss vid avflyttningsdagen så behöver vi byta lås. Denna kostnad kommer att debiteras dig.

– Om du känner dig störd av din granne är det ofta bra att prata direkt med den som stör, men om kontakten inte leder till någon förbättring är det viktigt att du anmäler det till oss för att vi ska kunna hjälpa till att lösa problemet.

Gör så här om du blir störd:

  • Försök prata med den som stör, oftast går det att lösa direkt.
  • Om störningen ändå fortsätter gör du en störningsanmälan till oss via telefon: 023-71 10 31 eller mail: info@viforenade.se
  • Det kan vara bra att skriva en störningsdagbok så som var, när och hur länge störningen höll på och vad det var som störde. Dessa noteringar blir viktiga för oss om vi behöver säga upp en hyresgäst pga av dennes störande beteende.
  • Om du upptäcker något brottsligt kontaktar du istället Polisen, vid pågående brott ring 112 i annat fall 114 14. Även den anmälan kan du göra anonymt.

Exempel på saker som inte räknas som en störning:

  • Bebisar som gråter, även nattetid.
  • Hundar som skäller enstaka gånger.
  • Normala ljud från tv och radio.
  • Hamrande och spikande dagtid vid enstaka tillfällen.

Exempel på saker som kan räknas som en störning:

  • Rökning i gemensamma utrymmen.
  • Bråk och skrik i lägenheten, även högljudda diskussioner.
  • Hundar som skäller länge och ofta och eller hundar som inte är kopplade vid gemensamma utrymmen.
  • Återkommande högljudda fester.
  • Hög musik, högt ljud på tvn eller spelande av instrument sena kvällar och nätter.

– Nej. Det är inte tillåtet att ha dörrmatta eller andra saker utanför din lägenhetsdörr eller i övriga trapphuset på grund av utrymningsväg och brandrisk.

– Ja, du får ha blomlådor på din balkong, de gör balkongen fin och trivsam. Det är dock viktigt att du förvarar dina planteringar innanför balkongens gränser. Blomlådor ska alltid hänga på insidan av din balkong så de inte skadar någon om de trillar ner.

– Ja, du får grilla på din balkong, men endast med elgrill. Det är inte tillåtet att grilla med någon annan typ av grill på grund av störande matos och brandrisk.

– Ja, det får du. Det är dock viktigt att tänka på hur du monterar upp din tv. En del fästen och tv-apparater kräver rejäla infästningar och dessa kan orsaka skador som du kan bli ersättningsskyldig för den dag då du flyttar ut.

– Det är mycket viktigt att du visar hänsyn till dina grannar om du röker på balkongen. Röken kan störa dina grannar om den tar sig in i deras lägenheter. Anpassa därför din rökning så det inte stör någon eller kommer in rök till dina grannar.

Ekonomi

– Anmälningar till autogiro registreras omedelbart men aktiveras vid nästkommande kvartalsavisering, fram till dess så betalas avin som tidigare. Avin kommer ha texten ”dras via autogiro – makulerad” längst ned i betalfältet.

– Autogiro dras den sista bankdagen i månaden.

– Hyran förfaller sista dagen i föregående månad, det vill säga att hyran för exempelvis februari månad betalas i slutet av januari månad. Har du autogiro är det sista bankdagen som gäller. Använder du andra överföringstjänster kan det ta några dagar före pengarna finns på vårt konto. Tänk på att alltid betala hyran i tid.

– Eftersom du har skrivit på ett hyresavtal är du skyldig att betala din hyra i tid oberoende om du fått avi eller inte. Om du behöver några uppgifter angående din avi, kontakta vår ekonomiavdelning via vår mejl info@viforenade.se

– Ja, det kan du. Är inte hyran betald i tid räknas det som att din hyresrätt är förbrukad och du riskerar att bli uppsagd.

– Vårt bankgironummer är 464-3839

Avtalsfrågor

– Din uppsägningstid är 3 månader. (Säger du tex upp lägenheten 16 maj har du uppsägningstid fram till 31 augusti)

– Din uppsägningstid är 3 månader. (Säger du tex upp lägenheten 16 maj har du uppsägningstid fram till 31 augusti).

Andrahandsuthyrning

– Ja, förutsatt att du har lämnat in en ansökan om andrahandsuthyrning till Vi Förenade som har blivit godkänd. Det är bara vid särskilda skäl vi godkänner en andrahandsuthyrning.

– Nej. Om du hyr ut din lägenhet utan vårt godkännande kommer ditt avtal att sägas upp.

– Uthyrning i andra hand får maximalt vara på ett år.

Övrigt

– Hos MSB kan du se var alla skyddsrum i hela Sverige ligger. Läs mer på deras hemsida >>

– Misstänker du att du har skadedjur som tex råttor/möss, vägglöss, kackerlackor ska du omedelbart kontakta oss på 023-71 10 31. 

– Våra lediga lägenheter ligger ute på HomeQ.se, gör en profil hos dem och ansök på den bostaden som är intressant för just dig. Tänk på att fylla i din ansökan noggrant så du får med både din inkomstkälla, medsökande och godkännande av registerutdrag för att kunna gå vidare i processen. Vi har inget kösystem med köpoäng vi går efter utan har våra interna rutiner vi följer. När det är dags för visning brukar vi bjuda in ett par stycken på visning och därefter tilldelas lägenheten en ny hyresgäst.

Kontakta oss om
du har frågor!

023-71 10 31

info@viforenade.se